W terminie 4,5,7. 06.2018 r.  uczniowie klas IV, V i VI wraz z oddziałami gimnazjalnymi  Zespołu Szkolno – Przedszkolnego wybrali się na wycieczkę do Złotego Stoku . Wyjazd odbył się w ramach realizacji projektu „Wyrównywanie szans edukacyjnych i rozwój kompetencji uczniów szkół podstawowych i gimnazjum w Gminie Radwanice”. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od  Sztolni Ochrowej ze źródłem arsenowo -żelazowym, Zarówno ściany, jak i strop były pokryte pomarańczowym nalotem, który jest nalotem ochry ‒ zwietrzeliny skał bogatych w związki żelaza. Niezwykła kolorystyka wyróżniała tę sztolnię, na końcu wyrobiska czekała na nas  „sala źródlana”- to tu, jak się okazało, miało początek źródło arsenowo-żelazowe .Komora ta, będąca wieki temu zwykłym przodkiem kopalnianym, zdążyła pokryć się przez dziesiątki lat naciekami o różnych odcieniach czerwonego i pomarańczowo-żółtego koloru.

Kolejnym punktem naszej wycieczki  było  zwiedzanie Średniowiecznej Osady Górniczej–  bardzo dokładnej  repliki  średniowiecznej osady, na którą składają się urządzenia zbudowane w skali 1:1. Urządzenia  te, imponujące rozmiarem (15-metrowy kierat, 3-tonowe koło deptakowe) są sprawnie działające o czym mogliśmy się sami przekonać . Wszystkie powstały na podstawie średniowiecznych rycin Georgiusa  Agricoli. Ciekawą atrakcją był pełen tajemnic i strachów podziemny tunel, który skończył się wizytą w Chacie złotostockiego Kata.  Nawiązując do średniowiecznego Urzędu Kata w Złotym Stoku jak i do jego zawodu – kat odgrywał ważną rolę przy karaniu m.in. górników, którzy kradli złoto.

Następnie poszliśmy  zwiedzać Kopalnie Złota rozpoczynając od  Sztolni Gertrudy. Idąc 500-metrowym odcinkiem sztolni zobaczyliśmy : bogatą ekspozycje map i planów kopalni z okresu od XVIII do XX wieku , w gablotach dawne narzędzia górnicze i hutnicze , minerały , wystawę lamp górniczych, piec muflowy, laboratoryjny piec, w którym wytapiano złoto oraz osiemnasto wieczny wózek do transportu rudy. W bocznych chodnikach, pełniących dawniej funkcję magazynów materiałów wybuchowych, urządzono laboratorium J. Schärfenberga, człowieka, który w pogoni za eliksirem na długowieczność uzyskał z rudy arszenikowej potężną truciznę arszenik. Dużą atrakcja cieszył się udostępniony do zwiedzania skarbiec . Było w nim 1066 „złotych” sztabek odpowiadających 16 tonom złota uzyskanym w ciągu całego czasu pracy kopalni tj przez ok. 1000 lat.

Kontynuując wycieczkę przeszliśmy do Sztolni Czarnej, Górnej.
Wejście do tej pięknej sztolni znajdowało się w górnej części Złotego Jaru, u podnóża wielkiego kamieniołomu, w Górze Sołtysiej. Zobaczyliśmy tutaj podziemny chodnik prowadzący do Czech, ręcznie kute średniowieczne wyrobiska ze śladami pociągnięcia rylca oraz potężne komory po wybraniu złotodajnych rud. Największą jednak atrakcją Sztolni Czarnej był jedyny w Polsce podziemny wodospad. Głęboko pod ziemią, w małej komorze, z wysokości ośmiu metrów, woda z hukiem spadała tuż przed nami,
Idąc poziom niżej ku naszemu zaskoczeniu ukazał się nam Podziemny Pomarańczowy Tramwaj. Z zaciekawieniem wsiedliśmy do niego przejeżdżając  kilkaset- metrową trasę, prowadzącą na zewnątrz. W tym miejscu każdy uczeń otrzymał  Certyfikat “Zdobywcy Kopalni Złota.” Następnie udaliśmy się na wspólny obiad przygotowany przez pracowników Kopalni. Na zakończenie jak prawdziwi poszukiwacze skarbów poszliśmy płukać złoto. Przepełnieni niesamowitymi wrażeniami po całodziennym zwiedzaniu z uśmiechem na twarzach wróciliśmy do Radwanic ok 20:45. Ta wspaniała wycieczka na długo zostanie w naszej pamięci. Dziękujemy! 🙂